Coronavirus en school

Het coronavirus heeft dit jaar een grote invloed op alle Nederlanders. Zo zijn we massaal thuis gaan werken en krijgen leerlingen online les. Voor zowel op het middelbare als hoog onderwijs heeft dit voor problemen gezorgd. Zowel voor de docenten als de leerlingen was het nieuw om een les online in te plannen en was het goed organiseren hiervan tijdrovend. Na enkele maanden wisten de scholen de online les goed te organiseren. Toch heeft deze tijd voor veel achterstand gezorgd bij scholieren. Een groep die hierbij een grote achterstand heeft opgelopen zijn de vmbo’ers. Landkaart van Nederland Coronavirus – Live Nieuws Update(s)

Hoe is het probleem tot stand gekomen?

Het achterstandsprobleem op school door corona vindt zich vooral plaats onder de vmbo’ers. Dit komt mede doordat vmbo’ers over het algemeen meer bijsturing nodig hebben. Doordat er geen fysieke les meer was, verloren de docenten de grip over de leerlingen. Hierdoor hebben leerlingen die op het randje presteerden een flinke achterstand opgelopen.

Coronavirus en examen

Bovendien is de grootste achterstand ontstaan bij de leerlingen die normaalgesproken veel praktijklessen hebben. Deze lessen hebben 13 weken lang niet plaatsgevonden en vooral dat zorgt voor een flinke achterstand. Minimaal 90.000 leerlingen hebben op dit moment te maken met problemen die ontstaan zijn door het coronavirus. Zowel de docenten als leerlingen weten niet of deze achterstand op korte termijn is weg te werken. Er wordt dan ook gevraagd naar een annulering van de praktijkexamens van aankomend jaar. 

Coronavirus en school

Wat is de beste oplossing?

Vrijwel elke Nederlander ervaart de gevolgen van het coronavirus. Het zoeken naar gepaste oplossingen vraagt om creativiteit en welwillendheid van elke organisatie. Het is daarom allereerst van belang om te kijken of de achterstand niet op een andere manier weggewerkt kan worden. Zo vinden de meeste praktijkexamens op de middelbare school erg vroeg plaats.

Coronavirus en examen

Een oplossing zou bijvoorbeeld kunnen zijn om deze examens iets later plaats te laten vinden en in de overgebleven weken veel tijd te investeren in de praktijklessen. Het probleem dat namelijk kan ontstaan wanneer de examens worden geschapt is dat leerlingen een blijvende achterstand houden. Het is daarom noodzaak om eerst te kijken naar andere oplossingen. Het vraagstuk heeft tot nog toe een open einde en zal in verloop van het schooljaar een gepast antwoord krijgen.

👇Zoek het aantal besmettingen op woonplaats, regio of land👇

Laat hieronder uw mening weten

Corona-teller.nl heeft geen verstandhouding met overheidsinstanties als GGD, RIVM of andere teststraten genoemd in artikelen en links. Dit is een ongebonden website met een eigen redactie