1G-beleid kan besmettingen tot 45% terugdringen

Onderzoekers die op verzoek van het ministerie van Volksgezondheid verschillende mogelijkheden onderzochten, stelden vast dat de invoering van een 2G-beleid voor coronatoegangsbewijs op dit moment geen zin heeft. De invoering van 1G heeft een aanzienlijke invloed op de vermindering van infecties en ziekenhuisopnames.

Volgens de studie kan de invoering van 2G in alle omgevingen, behalve school, thuis en op het werk, het reproductiecijfer met ongeveer 10% doen dalen. Met de huidige 3G-aanpak zou een vermindering van 5,4% zijn bereikt. 1G, 2G of 3G: Hoe zit dat nou precies?

Wat is 1G?

Als tegenhanger van 3G en 2G is de 1G regel. Bij dit coronatoegangsbewijs moeten zowel gevaccineerden als ongevaccineerden een negatieve test kunnen aantonen voor toegang. Dit 1G-beleid kan worden toegepast in Horeca, Evenementen en uitgaansgelegenheden.

Testen van zowel revaccineerden als ongevaccineerden veel doeltreffender

Nederland: Besmettingen, Ziekenhuisopnames, Doden en vaccinatie cijfers vandaag (17-01-2022)

Het is veel doeltreffender om 1G te gebruiken. Als het op een groot aantal plaatsen wordt toegepast en de testkwaliteit hoog is, kan het beleid de R-waarde met bijna 45 procent verlagen. De onderzoekers erkennen dat de toepassing van de 1G-strategie een hele reeks praktische problemen met zich meebrengt. Met 1G moeten zowel gevaccineerde als ongevaccineerde zich laten testen bij een testen voor toegang locatie.

De onderzoekers gebruikten een reproductiegetal van 1,8, wat betekent dat 100 mensen 180 anderen besmetten, waardoor het virus zich sneller verspreidt. Het R-getal zou onder alle omstandigheden boven de 1 zijn gebleven. Om de epidemie te doen krimpen, moet het getal onder de 1 komen.

In de Tweede Kamer wordt het onderzoek besproken

De bevindingen van de onderzoekers zijn door minister Ernst Kuipers van Volksgezondheid overgebracht aan de Tweede Kamer. Hij geeft in een begeleidende brief niet aan of dit betekent dat de regering afziet van 2G. Daarin staat dat hij die alleen naar Kamerleden stuurt zodat zij “de resultaten mee kunnen nemen”.

onderzoek, coronatest 2G of 1G-beleid

TU Delft, UMC Utrecht, Populytics, Erasmus Universiteit Rotterdam en Erasmus MC werkten mee aan het onderzoek. Kuipers liet eerder al weten dat de uitkomsten van doorslaggevend belang zullen zijn bij het uiteindelijke besluit van de Tweede Kamer. Hij voegde daar vrijdag op een persconferentie aan toe dat het kabinet en de Tweede Kamer “het gesprek op dat uitgangspunt zullen voeren”.

2G is omstreden, wegens uitsluiting van ongevaccineerden

De invoering van 2G is een omstreden politieke kwestie. Personen die niet zijn gevaccineerd en die niet recentelijk hebben aangetoond dat zij van een coronabesmetting zijn hersteld, komen volgens de huidige 3G regel in aanmerking voor een coronatest, om toch toegang te krijgen. Deze optie zou worden geschrapt met 2G, wat inhoud dat ongevaccineerden geen geldig coronatoegangsbewijs kunnen krijgen.

Mirjam Bikker tegen 2G-beleid

Een groot deel van de Tweede Kamer vindt dat de druk op mensen om zich te laten vaccineren hierdoor wordt opgevoerd. Door gebrek aan draagvlak koos Kuipers’ voorganger, Hugo de Jonge, er vorig jaar voor om het voorstel niet aan de Tweede Kamer voor te leggen.

In het debat speelt de coalitiepartij ChristenUnie een cruciale rol. Vóór dit onderzoek was de partij al tegen het 2G-beleid. Mirjam Bikker, Tweede Kamerlid dat de ChristenUnie vertegenwoordigt op corona, beschouwt dit onderzoek als een “kantelmoment”. Zij geeft de voorkeur aan een één-generatiebeleid. “Aangetoond is dat veel meer testen mogelijk en effectief zijn. Het wordt tijd dat Nederland daar na vandaag ook mee aan de slag gaat.”

One Response

Laat hieronder uw mening weten

Corona-teller.nl heeft geen verstandhouding met overheidsinstanties als GGD, RIVM of andere teststraten genoemd in artikelen en links. Dit is een ongebonden website met een eigen redactie