Horeca kiest door Corona voor hogere rekeningen

Nu we weer welkom zijn in cafés en restaurants, vrezen horeca-ondernemers dat de prijzen van bier en hamburgers de pan uit zullen rijzen. Ze ontkomen er niet aan de tarieven op te krikken door torenhoge energie-uitgaven en ernstige personeelstekorten. “Prijsstijgingen tot 20% zijn niet uitgesloten. Een drankje kost gemiddeld zo’n 3 euro.”

Volgens restauranteigenaar Patrick van Zuiden “is het heel simpel.” “De energieprijzen stijgen, de grondstofkosten stijgen, en arbeid wordt duurder door een grote schaarste.” Dat zie je terug in de prijs van een biefstukje, en je hoeft geen professor te zijn om dat te zien.”

Werknemers namen ze op

Van Zuiden is eigenaar van het Rijswijkse Hotel & Spa Savarin en voorzitter van 4G, een overkoepelende groep voor upmarket horecabedrijven. Zijn jaarlijkse energierekening is al meer dan 110.000 euro. Dan stijgen ook nog de personeelskosten. “We doen veel werk met parttimers. Tijdens de lock-out hebben andere branches, zoals de GGD, onze medewerkers aangenomen. Ik begrijp het wel, maar het is jammer voor ons”, zegt Van Zuiden.

Deze prijsstijgingen zullen uiteindelijk aan de consument worden doorberekend. Van Zuiden voorspelt een stijging van de kosten van eten en drinken met 15 tot 20%. Een typische biefstuk zal bijvoorbeeld tussen de 25 en 30 euro gaan kosten.

Een drankje kost 3 euro.

Jos Klerx, horecaspecialist bij de Rabobank, vertelt het verhaal van een hotelondernemer uit Rijswijk. “De prijzen stegen gemiddeld met 10% na de eerste lockdown. Deze trend zal zich waarschijnlijk voortzetten.” We geven nu gemiddeld 3 euro uit voor een biertje. “In Amsterdam zal dat meer zijn dan in het oosten van het land.”

Wat is de reden daarvoor? “Omdat de kosten van grondstoffen, maar ook van personeel en energierekeningen, stijgen. Dit kan honderden euro’s per maand schelen voor bepaalde bedrijfseigenaren die ongunstige energiecontracten hebben afgesloten.

Rudy Bottenheft van De Smidse in Hilversum besteedt 1000 euro per maand aan gas. “Het zou nu 4000 euro per maand zijn als ik niet op het juiste moment was overgestapt. Ik zit alleen nog maar op gas.” Ook voor zijn collega Frank Loois van bistro De Gulle Graef zijn de energieprijzen een belangrijk probleem. “In maart ga ik mijn lasten opnieuw evalueren. Maar een verhoging van 10,15 procent is niet uitgesloten.

Posities blijven onvervuld

Het is onmogelijk te voorspellen hoeveel de kosten van bier en voedsel zullen stijgen. Koninklijke Horeca Nederland weigert ook specifieke statistieken te geven, maar een vertegenwoordiger zegt dat het ‘redelijk is dat met al die kostenstijgingen de prijzen hoger zullen zijn‘.

Misschien wel het ernstigste probleem is een gebrek aan gekwalificeerd personeel. Volgens de meest recente statistieken van de handelsgroep heeft een derde van de horeca-eigenaren een tekort aan personeel. “Dit tekort bestond al voor de Corona-crisis, maar is als gevolg van de Corona alleen maar gegroeid.” Als gevolg daarvan moeten zij hogere tarieven betalen om werknemers aan te trekken“, legt een woordvoerster uit.

Marko Karelse, de eigenaar van Villa la Ruche in Voorburg, herkent dat. “Ik heb al vier maanden een vacature voor een functie op het ministerie. “Er zijn geen reacties gekomen.” De salarissen moeten omhoog als gevolg van de tekorten. “Maar zelfs dan is het moeilijk om mensen te vinden.”

Karels merkt ook dat steeds meer bedrijven besluiten om elke week een dag minder open te gaan. “Of ze schrappen bijvoorbeeld de lunch.”

Crème fraiche

Karels was deze week boodschappen aan het doen bij een groothandelaar. “De crème fraiche was niet meer verkrijgbaar.” Er zijn ernstige tekorten als gevolg van de lockdown.”Boter is nu 50% duurder.”

Al die prijsstijgingen heb ik in ruim 17 jaar ondernemerschap nog niet meegemaakt“, zegt de Voorburgse ondernemer. Hij wacht nog op de doorberekening van de kosten, maar hij denkt dat ondernemingen niet ontzien zullen worden.

Zullen we blijven komen?

Zou dit mensen ervan weerhouden om een café of restaurant te bezoeken nu we de mogelijkheid hebben om dit te doen? Volgens de ondernemers is dat niet zo erg. “Het is belangrijk dat mensen een leuke tijd hebben. “Dat verlangen is zo sterk“, zegt Savarin-ondernemer Van Zuiden.

De rekening opmaken is het minst plezierige aspect van ons werk,” benadrukt hij. “We zijn gastvrouwen – en mannen – en we zijn op deze planeet om mensen te verwennen.”

Laat hieronder uw mening weten

Corona-teller.nl heeft geen verstandhouding met overheidsinstanties als GGD, RIVM of andere teststraten genoemd in artikelen en links. Dit is een ongebonden website met een eigen redactie