De coronamaatregelen worden versoepeld, net als de maatregelen voor thuiswerken. Dat betekent terug in de drukte van de dag, telefoneren in dezelfde ruimte en – hopelijk – directere besprekingen voeren. Hier zijn wat tips om terug te keren in de kantoorruimte.
Gistermiddag werd bekend dat de voorgestelde versoepelingen van de corona zullen worden goedgekeurd. Horeca en cultuur mogen later open blijven, de verplichting om een mondmasker te dragen kan op sommige gebieden worden opgeheven, en de regelgeving voor thuiswerken kunnen worden herzien.
Met elkaar, voor elkaar
De “thuiswerk”-suggestie is (weer) van kracht sinds november 2021. Mensen zullen alleen thuis mogen werken mits de coronarichtlijnen worden verwijderd. En als u weer aan het werk moet, doe dat dan voor niet meer dan de helft van uw normale werktijd.
Thuiswerken heeft sommige mensen de laatste twee jaar goed gedaan, terwijl anderen hunkeren naar direct sociaal contact met collega’s. Veel mensen willen niet meer fulltime op een kantoor werken. Samenwerken in één ruimte zal even wennen zijn, of je nu werknemer of werkgever bent.
Er zijn twee dingen die de verschuiving van zolder naar open werkplek zo pijnloos mogelijk kunnen maken. “Spreek erover en kom tot afspraken“, zegt Aukje Nauta, universitair docent organisatiepsychologie aan de Universiteit Leiden.
Het op zijn beloop laten is geen goed idee.
“Gebruik als werkgever bijvoorbeeld de persconferentie om er een debat over te creëren. Inventariseer de wensen, laat iedereen uitleggen wat hen bezighoudt en hoe ze het graag zouden willen, en bedenk vervolgens per team een strategie.”
Ze waarschuwt er wel voor om het niet op zijn beloop te laten. “Je hebt dan een situatie waarin mensen op kantoor werken, maar voortdurend videobellen omdat de meerderheid van hun collega’s thuis is.”
Evenzo, wees voorzichtig.
Jurriaan Penders, bedrijfsarts en directeur medische zaken bij HumanCapitalCare, benadrukt ook de noodzaak van het juist afstemmen van hoeveel tijd je besteedt aan thuiswerken versus op kantoor werken. “Blijf waar mogelijk de vruchten plukken van thuiswerken: minder reistijd, meer flexibiliteit in het rooster en een betere balans tussen werk en privé.”
Ook al zijn de gevaren van corona minder geworden, mensen dichtbij brengen zonder een veilige afstand te bewaren verhoogt de kans op besmetting, aldus Penders. “Daarom moet je voor het voortbestaan van je bedrijf toch rekening houden met die anderhalve meter en extra hygiëne.”
Als Corona ons iets heeft geleerd, dan is het wel dat we veel meer op maat gesneden regelingen kunnen ontwerpen, aldus Nauta. Vroeger was je verplicht om elke dag naar je werk te gaan; nu heb je veel meer alternatieven als het gaat om waar je werkt en wanneer je werkt.
Het hele team
“Sommige mensen kwijnen thuis weg achter hun computer, terwijl anderen gedijen,” legt Nauta uit. “Werkomstandigheden moeten worden afgestemd op de werknemers, niet andersom. Ze zullen daardoor gelukkiger en productiever zijn.”
Tegelijkertijd, stelt zij, is de arbeidsrelatie er een van onderhandeling, waarbij zowel de werknemer als de werkgever een belang hebben. “De baas kan ook opmerken: ‘Ik wil graag op deze of die dag het hele team bij elkaar brengen; het komt niet uit als mensen thuis zijn.’ Je bouwt er een strategie voor.”
Volgens Nauta hoeft niet iedereen in zijn eerste werkweek vol gas te geven. “Je bent als een kudde koeien die voor het eerst in maanden als groep de wei in gaan. Dan hoef je geen 100% output te verwachten.”
Er is geen standaard procedure
Ze denkt dat het het beste is om daarna harde afspraken te maken. “Mensen moeten op een bepaalde manier uitgedaagd worden. Zoveel mogelijk thuiswerken kan op korte termijn ontzettend prettig zijn. Maar, als je dit regelmatig doet, is de kans groot dat je over het hoofd wordt gezien voor promoties. Je wordt niet gezien als je meer dan de helft van de week thuis werkt en iedereen doet dat niet.”
“We hoeven niet terug naar de gebruikelijke 9 tot 5 op de werkplek, en we hoeven niet als prinsessen behandeld te worden als we weer aan het werk gaan,” zegt ze. “Het gaat erom afspraken te maken waar jij en je leidinggevende baat bij hebben, en die eenvoudig uit te leggen zijn aan collega’s.”